Friday, November 21, 2008

ADA RAKYAT HANYA TAHU "MENGAYAT"

Sehingga artikel ini ditulis, respon orang ramai yang ditemui mengenai penurunan harga minyak oleh kerajaan baru-baru ini ternyata kurang mendapat sambutan dan sokongan.
Cuma kedengaran di kaca televisyen mereka mengharapkan harga minyak diturunkan lagi. Entah sampai harga mana yang mereka mahukan baru mereka sokong?
Hilang isu harga minyak, timbul pula harga barang yang masih tidak turun. Kalau dulu peniaga memberi alasan harga barang naik kerana harga minyak naik. Nah, sekarang mereka masih mengekalkan harga barang walaupun harga minyak hampir menyamai harga sebelum harga naik semasa Jun lepas.
Ternyata peniaga tidak jujur berniaga. Jelas mereka hanya mahu mengaut keuntungan berganda daripada kesempitan hidup pembeli yang tidak mempunyai banyak pilihan terutama mereka yang tinggal di kawasan luar bandar.

Masih teringat lagi saya tindakan pembangkang menganjurkan demonstrasi jalanan dalam mendesak kerajaan menurunkan harga minyak. Masa itu bagai mahu kiamat dunia kerana kerajaan Barisan Nasional (BN) "bodoh" menaikkan harga minyak selepas menang dalam Pilihanraya Umum Ke-12. Kata mereka, inilah harga yang perlu mereka bayar setelah memangkah calon BN.
Apatah lagi, demonstrasi itu diketuai oleh "Raja Jampi Malaysia" atau "Dajjal Malaysia" iaitu Anwar Ibrahim. Makin rancak dan menjadi-jadi rakyat yang tidak reti mengenang budi kerajaan BN dalam menjalankan amanah dan menjadi kerajaan yang bertanggungjawab kepada rakyat.
Katakan sahaja jika Anwar Ibrahim menurunkan harga minyak sebanyak RM1 masa itu, maka kerajaan tidak akan dapat berjimat sebanyak RM7 bilion hasil daripada penjimatan subsidi minyak yang digunakan dalam pakej rangsangan ekonomi yang telah diumumkan oleh Dato' Seri Najib baru-baru ini.
"Rakyat oh rakyat... Baik duduk rumah sahaja... Tidur... Jangan risau kerajaan akan bantu... Sudah menjadi "kerja" kerajaan menjaga kebajikan rakyat..." (Agaknya ayat siapakah ini...?)

No comments: