Monday, November 10, 2008

LANGKAH TEGAS KERAJAAN BERHASIL

Pengumuman Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak mengenai pakej rangsangan ekonomi sebanyak RM7 bilion sangat memberi makna khususnya kepada rakyat yang berpendapatan rendah dan sederhana.

Pembangkang mempersoalkan dari mana sumber RM7 bilion, ternyata telah menampakkan kedangkalan fikiran mereka. Kerajaan menegaskan bahawa segala perbelanjaan yang digunakan untuk langkah-langkah tambahan ini adalah hasil daripada penjimatan daripada subsidi minyak.

Penjimatan RM7 bilion ini terbukti hasil langkah tegas kerajaan menstruktur semula subsidi minyak adalah wajar. Sebagai contoh, seperti yang diumumkan peruntukan sebanyak RM1.2 bilion untuk membina 25, 000 buah rumah kos rendah dan sederhana bagi memastikan lebih ramai rakyat mampu memiliki kediaman yang lebih selesa. Penyaluran sebanyak RM600 juta untuk penyelenggaraan projek-projek kecil seperti membina jalan kampung, membina jambatan kecil dan balai raya.

Ini menunjukkan tindakan tegas kerajaan dengan pengurangan subsidi minyak sebelum ini sudah menampakkan hasilnya. Cuba bayangkan jika kerajaan menggunakan terlalu banyak wang untuk pemberian subsidi minyak seperti yang dimahukan oleh pembangkang, kita tidak mungkin dapat menjimatkan wang sebanyak RM7 bilion ini untuk digunakan kepada perkara yang lebih menguntungkan rakyat pada jangka masa panjang.

Sebelum ini pembangkang berhujah setiap kali pasaran harga minyak dunia naik, keuntungan Petronas juga akan naik. Namun sejak penurunan harga minyak dunia akhir-akhir ini, tiada lagi kedengaran keperitan hidup rakyat akibat daripada kenaikan harga minyak negara seperti yang diperjuangkan oleh pembangkang. Demonstrasi dan protes turun harga minyak anjuran pembangkang sebelum ini jelas hanya mahu mengambil kesempatan atas kesempitan kehidupan rakyat.

Maka terbukti tindakan kerajaan yang bertanggungjawab dan amanah ini dengan memberi pancing adalah lebih baik daripada memberi seekor dua ikan kepada rakyat.

Tun Nila Utama: Reti Mensyukuri Nikmat Allah & Segala PemberianNya...

No comments: